مفاهیم بازاریابی: نیاز ، خواست و تقاضا

مفاهیم بازاریابی: نیاز ، خواست و تقاضا

نیاز ، خواست و تقاضا

نیاز یکی از اساسی ترین مفاهیمی است که در بازاریابی مورد توجه قرار می گیرد. “نیاز” یا “Need” یعنی چیزی که انسان احساس می کند از آن محروم مانده است. نیازهای انسانی متعدد و پیچیده اند. آنها عبارتند از نیازهای فیزیکی در رابطه با خوراک، پوشاک، گرما و ایمنی و نیازهای اجتماعی مانند احساس تعلق و دلبستگی عاطفی و نیازهای فردی در رابطه با دانش، آگاهی و ابراز وجود. این نیازها بوسیله بازاریابها پدید نمی آیند، آنها بخشی از وجود انسان را تشکیل می دهند.

مطلب مرتبط: مفاهیم بازاریابی: ارزش ، رضایت و کیفیت

خواست یا “Want” گونه ای از نیاز است که در اثر فرهنگ و شخصیت فردی شکل می گیرد. یک شخص گرسنه در آمریکا احتمالا خواستار یک ساندویچ، سیب زمینی سرخ کرده و کوکاکولا است اما یک شخص گرسنه در جزیره بالی خوستار انبه، گوشت و نخود فرنگی است. خواست را برحسب چیزهایی که نیاز را برآورده می سازند، بیان می نمایند.

خواست‌های مردم تقریبا نامحدود، اما منابع محدود است. بنابراین آنها، با توجه به مقدار پولی که دارند محصولاتی را انتخاب می کنند که دارای بیشترین ارزش باشد و به بهترین نحو ممکن نیازهای آنها را برآورده سازد. اگر خواست، پشتوانه قدرت خرید داشته باشد به صورت “تقاضا” یا “Demand” در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:  درک نیازهای مشتریان

مصرف کنندگان محصول را به عنوان مجموعه ای از امتیازات می پندارند و محصولاتی را انتخاب می کنند که در ازای پولی که می دهند، بهترین باشد. بنابراین خودروی هوندا به معنی وسیله حمل و نقل ارزان قیمت و کم مصرف است و خودروی بنز به معنی وسیله‌ای راحت، مجلل و مایه اعتبار و جایگاه اجتماعی می‌باشد. افراد با توجه به میزان امکانات و خواست‌های خود، محصولاتی را درخواست می کنند که بیشترین مزایا را به آنها برساند و بر میزان رضایت آنان بیفزاید.

Comments are closed.